سه شنبه ۱۵ اسفند ۰۲

معرفي رشته مهندسي كامپيوتر

۳ بازديد

معرفي رشته مهندسي كامپيوتر


مهندسي كامپيوتر رشته‌اي است كه به طراحي و ساخت اجزاي مختلف رايانه مي‌پردازد و اهميت زيادي دارد. هدف اين رشته تربيت افرادي است كه در زمينه تحليل، طراحي، ساخت و راه‌اندازي دستگاه‌ها و مجموعه‌هاي سخت‌افزاري جديد، بررسي و شناخت مجموعه‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري موجود، نگهداري، عيب‌يابي و تعمير و اصلاح و توسعه فعاليت كنند. طراحي، شبيه سازي، فرآوري، پردازش، سنجش، آموزش و ويرايش تمام مفهوم‌هايي هستند كه با بيشترين دقت و در كوتاه‌ترين زمان‌ در برنامه‌هاي نرم‌افزاري رايانه انجام مي‌شوند. لذا هدف از اين رشته تربيت نيروي متخصص براي انجام امور فوق است. اين رشته در كشور ما نيز اهميت بسيار داشته و تا مقطع دكتري تدريس مي‌شود. مهندسي‌ كامپيوتر در مقطع‌ كارشناسي‌ داراي‌ دو گرايش‌ سخت‌افزار و نرم‌افزار و آي‌تي (فناوري اطلاعات) است‌.

تفاوت علوم كامپيوتر و مهندسي كامپيوتر


هر دوي اين رشته ها شباهت هاي زيادي با هم دارند؛ اما آن چه كه اين دو را از هم متمايز مي كند، اين است كه در مهندسي كامپيوتر تمركز بر روي جنبه هاي عملي استفاده از كامپيوتر است، اما در علوم كامپيوتر مباحث تئوري بيشتر بوده و به رياضيات نزديك تر است.

توانايي هاي فارغ التحصيلان


فارغ التحصيلان اين مقطع توانايي هاي زيادي دارند كه مي توانند مشكلات زيادي را حل كنند. از جمله ي اين توانايي ها ميتوان به موارد زير اشاره كرد.

1- بررسي و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهاي جديد و به كارگيري آن ها

2- بررسي كمبودها و نيازهاي نرم افزاري و سخت افزاري بخش هاي صنعت و خدمات و تدوين نيازهاي آنها، امكان سنجي و تعيين ابزار و نيروي انساني لازم براي رفع كمبودها

3- تجزيه و تحليل سيستم هاي كوچك و متوسط نرم افزاري و سخت افزاري و ارائه راه حل مناسب براي اجراي آن ها

4- طراحي مجموعه هاي كوچك و متوسط نرم افزاري و سخت افزاري و توليد طرح هاي اجرايي براي آن ها

5- اجراي طرح هاي كامپيوتري، نصب، آزمايش و آموزش آن ها

6- پشتيباني و نگه داري سيستم هاي نرم افزاري شامل شناسايي خطاها، رفع خطاها و افزودن امكانات جديد به سيستم ها

7- عيب يابي كامپيوترها و سيستم هاي كامپيوتري و رفع عيب ها

8- شناسايي فنون جديد طراحي و ساخت رايانه و ارزيابي و به كارگيري آن ها

همه ي اين توانايي هاي هم به كارشناسان نرم افزار و هم سخت افزار مربوط مي شود، اما روشن است كه كارشناسان نرم افزار در محدوده مسائل نرم افزاري توانايي بيشتري دارند و برعكس كارشناسان سخت افزار در محدوده مسائل سخت افزاري از توانايي بيشتري برخوردارند.

فارغ التحصيلان رشته كامپيوتر


مهندسي كامپيوتر علمي اساسي و مهم در دنياي ديجيتال است. فارغ التحصيلان رشته كامپيوتر قادر هستند كه در شناخت و نحوه عملكرد، طراحي و ساخت، نگه داري و پشتيباني و تحليل هر يك از سخت افزار و نرم افزار هاي رايانه اي و سيستم هاي نرم افزاري و سخت افزاري فعاليت نمايند.

علاوه بر اين بررسي كمبودها و نيازهاي سيستم هاي كامپيوتري و همچنين نصب، اجرا و آزمايش را هم مي توانند انجام دهند. تمامي موسسات دولتي، ادارات، وزارتخانه ها و شركت هاي كامپيوتري بازار كار اين رشته محسوب مي شوند.

در رشته مهندسي كامپيوتر افراد پس از كسب مهارت و دانش كافي جذب اين موسسات شده و همچنين مي تواند به عنوان كارآفرين در بازار شركت داير كنند و خدمات كامپيوتري ارائه دهند كه البته به اين شكل باعث جذب نيروهاي جوان و متخصص اين حوزه و اشتغال زايي خواهند شد.

http://gg.gg/1309xr

https://bit.ly/3J1cJzE

https://did.li/yIL5q

https://mub.me/s7mg

https://t.ly/BhxWg

http://s.ecmaps.de/YRGxd

https://cutt.ly/69qxcky

https://is.gd/AHHI5K

https://shrtco.de/wWbG64

https://9qr.de/wWbG64

گرايش هاي مقطع ليسانس


رشته مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي داراي دو گرايش سخت افزار و نرم افزار است كه در مقطع كارشناسي تفاوت زيادي با هم ندارند.

گرايش سخت افزار


شامل فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در خصوص قطعات، بردها، تجهيزات و در نهايت سيستم هاي كامپيوتري در مقياس هاي مختلف است.

گرايش نرم افزار


هدف اين گرايش آموزش و پژوهش در زمينه زبان هاي مختلف برنامه نويسي، سيستم هاي عامل مختلف و طراحي انواع الگوريتم ها مي باشد.

بازار كار، درآمد و حقوق


با پيشرفت علم هر روز نياز به متخصصان رايانه بيشتر احساس مي شود. كه اگر افراد با پشتكاري باشند با مشكل بيكاري رو به رو نمي شود. مخصوصا مهندسين نرم افزار فرصت هاي شغلي زيادي دارند و براي كاركردن نياز به امكانات و تجهيزات زيادي ندارند. فارغ التحصيلان اين رشته سريعا جذب بازار كار مي شوند. حتي دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار كار شده و فعاليت كنند. براي اين افراد امكان كار در شركت هاي توليد كننده قطعات و دستگاه ها و مراكز صنعتي توليدي بسيار فراهم است و از نظر سطح درآمدي هم با توجه به دانش و پشتكار شخصي در حد قابل قبول و ايده آلي قرار دارند. از طرفي با توجه به استفاده روزافزون از شبكه اينترنت زمينه كار در اين موضوع نيز بسيار مهياست.

توانايي هاي مورد نياز براي مهندسي كامپيوتر


اين افراد بايد رياضي‌ قوي‌ داشته‌ باشند و توانايي‌ در زمينه‌ فيزيك‌ هم داشته باشند. همچنين‌ لازم‌ است‌ كه‌ فردي‌ خلاق‌ باشد تا بتواند مسائل‌ را از راه‌حل‌هاي‌ ابتكاري‌ حل‌ كند. راه‌ حل‌هايي‌ كه‌ كمترين‌ هزينه‌ و بهترين‌ كارايي‌ را داشته‌ باشد.

توانايي علمي


اين افراد بايد سخت كوش و با پشتكار باشند زيرا رشته رايانه رشته پويايي است و هميشه بايد اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جديد باشد. مهندس رايانه بايد رياضي و فيزيكش قوي باشدو خلاق باشد تا بتواند مسايل را از راه هاي ابتكاري حل كند.

منبع:

www.pjmi.ir

https://www.party.biz/forums/topic/88222/when-choosing-the-quality/view/post_id/593981

https://michelledaigle.liveeditaurora.com/blog/2016/02/06/patience-pays

https://supportlab.granicusideas.com/ideas/build-nft-virtual-reality-marketplace-like-decentraland?page=2

http://poredak.netfreehost.com/poredak-post-4632915.html#4632915

https://jagdverband.23video.com/bundesjagertag

https://www.tripadvisor.com/Profile/pjmiirp

https://www.4shared.com/u/uwTEGj8b/hicew33434.html

https://disqus.com/by/pjmiir1082/about/

https://www.ted.com/profiles/39828495/about

https://www.pjmi.ir/instagram-free-download-sites/

https://world***play.net/member/1103199

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد